Frivilligguide for større arrangementer på løkka!
Vært år arrangerer OSVB større turneringer på Voldsløkka. For at disse skal gå rundt trenger vi akkurat DEG med på laget!
Vil du hjelpe, men er litt usikker på hva du kan bidra med? Her kommer en frivilligguide som beskriver hvilke vakter man kan ta på seg. Det er mange ulike frivilligoppgaver, så her kan alle finne noe å bidra med!
NÅR KAN JEG VÆRE FRIVILLIG?
Større arrangementer som NT turnering. Det kommer informasjon om hvilke turneringer og når.
HVORFOR SKAL JEG VÆRE FRIVILLIG?
- Du får dugnadstimer som gir deg fasttrack for treningspåmelding til neste sesong
(8 timer gir fasttrack for 1 økt i uka, og 20 timer for 2 økter i uka) - Du blir kjent med mange kjente og ukjente OSVB-ere - og det er en skikkelig fin gjeng!
- Det er gøy å være med på å få et stort arrangement til å gå rundt - alle små oppgaver er viktige!
- Du får en t-skjorte fra årets limited edition frivilligkolleksjon i teknisk materiale levert av vår klesleverandør Hummel
Alle frivillige skal ha på seg frivillig-t-skjorte når de er på vakt. Denne får du utdelt til din første vakt (1 t-skjorte per person per sesong - vi hyller gjenbruk) og er din til odel og eie! Årets frivillig-t-skjorter er fra vår klesleverandør Hummel, og i god teknisk kvalitet. Den kan fort bli en slager på trening når frivilligvaktene er over ;)
HVA KAN JEG GJØRE SOM FRIVILLIG?
Opprigg (typisk 2-5 timer)
For å rigge klar arenaen til turnering trenger vi mange armer og hoder! Vi fordeler oppgavene mellom oss og hjelper hverandre, og typiske ting vi skal gjøre er å grave ned gjerder/reklamebannere rundt baner, montere/sikre tribune, flytte benker, sette opp partytelt, sjekke nettoppsett, kontrollere linjer og antenner, klargjøre for sekretariat, klargjøre for kiosk, plukke søppel på arena, kontrollere ballfangernett osv.
Nedrigg (typisk 2-5 timer)
Motsatt av opprigg må vi rigge arenaen tilbake til "vanlig tilstand" etter endt turnering. Dette innebærer typisk å grave opp og stable gjerder/reklamebannere, demontere/rydde tribune, flytte benker tilbake på plass, ta ned partytelt, rydde ned kiosk/sekretariat, plukke søppel og rydde arena.
Klargjøre arena på turneringsdag (1 time)
På morgenen før hver turneringsdag trenger vi at arenaen ser smashing ut og er klar for en dag med tett program! Typiske oppgaver er å rake baner, kontrollere nett og linjer, sette ut poengtellere og hjelpe til med opprigg av sekretariat, kiosk etc etter behov.
Bake til kiosk (2 timer)
Hva er vel en kiosk uten ferske bakevarer? Bak 1 langpannkake, lag 1 porsjon svelerøre, en omgang gjærbakst e.l. til kiosken. Bakverket leveres så tidlig som mulig på angitt dag. Det gis ingen refusjon av utgifter, utover 2 dugnadstimer.
Kiosk (vakter på 2-3 timer)
En av oppgavene vi trenger flest folk til, og som alle får til! Alle kioskvarer ligger i VIPPS, og din jobb blir å betjene kunder ved å hente varene de ønsker og se at de har betalt for det de skal i VIPPS. Vareutvalget inkluderer typisk brus, sjokolade, frukt, toast, sveler etc avhengig av turneringens sortiment. Vi har alt av utstyr og varer i klubbhuset, så kom som du er! Opp- og nedrigg av disken gjøres av dagens første og siste vakter sammen med kioskansvarlig.
SOME (vakter på 1-2 timer)
Er du god til å lage innhold på sosiale medier, eller bare liker å krype rundt i sanda og filme fra kule vinkler? På denne vakten vil du gå rundt og følge med på kamper mens du lager små filmer og stories (ikke bilder), og kanskje noen korte intervjuer med lag som har vunnet kamper. Du vil få instruksjoner i forkant av vakten dersom det er noe spesielt innhold du skal / ikke skal fokusere på. Krever egen mobil med ok kamera.
Banemannskap til centercourt (1-2 timer)
Ønsker du å se finalekampene fra de aller beste plassene? Sank dugnadstimer mens du flipper poeng, raker bane før/etter settene og i teknisk timeout eller stå som linjedommer på centercourt.
Rydde og smile (2 timer)
Vi er mange spillere, publikummere og frivillige i sving under turneringshelgene, og det er ofte høy fart. Det er viktig for oss at alle har det bra på våre turneringer, og ønsker å ha litt buffer for å trå til om det trengs. Turneringens hyggeligste vakt bidrar derfor rett og slett med å passe på at alle deltakere og frivillige har det bra og har det de trenger, og at arenaen er søppelfri og ser bra ut. Denne vakten kan også bli sendt på handleoppdrag (info om betaling/utlegg blir gitt) eller annet “forefallent” ved behov.
Standin-dommer og “løpegutt” (ved behov, 1-2 timer)
Med mange lag og liten tid er det viktig å få kampene i gang så raskt som mulig, og å steppe inn som dommer/poengteller når det trengs. Denne vakten er tett knyttet til sekretariatet, og hjelper med å sette i gang kamper raskt for å unngå forsinkelser, stepper inn som poengteller/dommer ved behov og hjelper til med å holde god flyt i kampavviklingen. Som "Rydde og smile" kan også denne vakten bli sendt på handleoppdrag (info om betaling/utlegg blir gitt) eller annet “forefallent” ved behov.
HVORDAN MELDER JEG MEG PÅ?
Mer info og vakter å melde seg på vil bli tilgjengelig i Spond-gruppa "OSVB Frivillige" når arrangementene nærmer seg. Bli med i gruppa i Spond allerede nå med gruppekode VUGKP (vi godkjenner forespørsler fortløpende).
HAR DU ANDRE TALENTER ELLER TING Å BIDRA MED?
Dersom du har andre ideer eller ønsker til hva du kan bidra med, hører vi gjerne fra deg!
Ta kontakt med Stine Schjødt-Osmo (92410231).